В Ужгородському ліцеї імені Августина Волошина 9 квітня 2025 року відбулося засідання професійної спільноти вчителів німецької мови на тему «Лексичні ігри на уроках німецької мови як один із ключових елементів інтерактивного навчання».
Лексичні ігри на уроках німецької мови мають велике значення. Гра для дитини є способом пізнання світу, способом утвердити себе. Завдяки іграм діти розкривають свою індивідуальність та творче мислення. Лексичні ігри активізують мовленнєву діяльність та мислення учнів, розвивають словниковий запас, лексичні та граматичні навички та допомагають розвивати пам’ять та увагу.
Гра – це ефективний засіб активізації навчально-пізнавальної активності учнів на уроці. Завдання вчителя іноземної мови забезпечити оволодіння лексичним матеріалом та заохочувати учнів до постійного розширення словникового запасу.
Спонтанна гра підвищує увагу оживляє покращує сприйняття. Ігри роблять важкий процес навчання більш веселим для дітей, що підсилює мотивацію навчання. Тому створення ігрових ситуацій і пошук шляхів їх розв’язання забезпечує розвиток інтелекту, виховання самостійності та ініціативності, формування позитивного ставлення й толерантності до інших людей, розвиток вміння працювати в команді. Вчитель німецької мови Зимомря М.Ю. показала на практиці ігри, які використовує у своїй роботі, а саме: «Гра з м’ячем» (мета гри – активізувати лексику, автоматизувати вживання форм дієслова в усному мовленні); «Ми утворюємо найдовше речення» (залучити всіх до роботи, розвивати бажання працювати в команді); гра «Хто знає найбільше дієслів з префіксом ver-» (навчити дітей працювати над лексикою, бути активними); «Інтерв’ю» (розвивати швидкість та увагу); «Ми готуємось до подорожі, складаємо речі»(вживання лексики до теми).
Криванич О.В. поділилася своїм досвідом використання ігор на уроках німецької мови. Складання анаграм — це не лише цікава розвага, а й корисний інструмент у вивченні іноземних мов, зокрема німецької. Основні переваги використання анаграм у навчальному процесі:
1) Розвиток лексичних навичок. Анаграми допомагають учням краще запам’ятовувати лексику. У процесі гри учні активно згадують слова, аналізують їхню структуру, що сприяє кращому засвоєнню нового словникового запасу.
2) Тренування орфографії. Складання анаграм змушує учнів бути уважними до написання слів, звертати увагу на правильну послідовність літер, що покращує орфографічну грамотність.
3) Розвиток логічного мислення та уваги. Учні аналізують, переставляють букви, шукають логічні варіанти — це стимулює мислення, розвиває кмітливість та концентрацію.
4) Підвищення мотивації до навчання. Ігрова форма роботи робить навчальний процес більш цікавим. Учні з задоволенням виконують такі завдання, що підвищує їхню мотивацію та зацікавленість у вивченні мови.
5) Розвиток комунікативних навичок. Анаграми можуть бути частиною парної або групової роботи, де учні спілкуються, обговорюють варіанти, навчаються слухати та висловлювати свої думки іноземною мовою
У рамках виступу Ліхтей Х.І. було презентовано лексичні ігри як ефективний інструмент активізації мовленнєвої діяльності учнів на уроках німецької мови. Педагог зосередила увагу на двох лексичних іграх – „Wortkette“ та „Tabu“, – детально охарактеризувавши їхню структуру, правила проведення та можливості адаптації до різних вікових категорій і рівнів володіння мовою.
Особливий акцент зроблено на дидактичній цінності ігрових методів у формуванні лексичної компетенції, розвитку навичок усного мовлення, критичного мислення та мотивації до навчання.
Під час виступу відбулася демонстрація ігор з можливістю інтерактивної участі присутніх, що сприяло кращому розумінню методики їх впровадження в освітній процес.
Під час зустрічі гості заходу активно брали участь в усіх запропонованих завданнях. Засідання відбулося у формі тренінгу та обміну досвідом використання різних ігрових форм на уроках німецької мови. На завершення всі учасники подякували вчителям Ужгородського ліцею імені Августина Волошина за цікаву та корисну зустріч.