Для того, щоб середовище в закладі освіти сприяло розвитку та навчанню, воно має бути безпечним, доброзичливим, надавати кожній дитині відчуття, що її поважають і цінують. Дорослі не завжди можуть впливати на безпекову ситуацію в країні, щоб захистити дітей від стресу та нестабільності, але завжди можуть бути опорою та підтримкою для дитини у кризові моменти. Постійні повітряні тривоги та нестабільність виснажують, діти та дорослі однаково щоразу піддаються стресу, що в свою чергу провокує роздратування, тривожність, розгубленість. При цьому в складних ситуаціях на дітей більше впливає реакція та поведінка дорослого, а не обставини навколо. Саме дорослий задає настрій та тон під час кризової ситуації, тому найголовніше для дитини – надійні та спокійні дорослі. Звичайно дорослим важливо спочатку самим стабілізуватися і тоді дитина буде спиратись на стан дорослого та робити те, що самим дорослим допомагає. Завдяки присутності стабільного дорослого дитина відчуває безпеку.
Розуміючи виклики нашого часу Центр професійного розвитку педагогічних працівників надає великого значення розвитку психологічної компетентності педагогів та вкотре проводить вебінари з підвищення професійної майстерності педагогів в частині надання психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу. Так в листопаді 2024 року педагоги закладів дошкільної освіти активно працювали з психологом ЦПРПП Ганною Ребрей на таких вебінарах та набували досвіду і знань. На зустрічах учасники практикували використання різних способів саморегуляції, підтримки дітей в кризових ситуаціях, стабілізації дітей та дорослих, розуміння потреб, реакцій та емоцій, поглиблювали знання в питаннях створення безпечного простору для дитини, травмачутливого підходу в процесі навчання та взаємодії, використання механізмів переключення уваги зі стресу на розвиваючі корисні заняття.
Відтак підтримуючий відповідальний педагог, працюючи з групами дітей, розуміє, як важливо згуртувати дітей в кризовий момент, щоб вони відчули підтримку один одного та єдність як група, впроваджувати різні активності, представляти різноманітність, яка є серед дітей, громад та світу загалом.