22 листопада 2024 р. в Ужгородському ліцеї № 4 відбулося засідання професійної спільноти вчителів фізичної культури на тему «Розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань, мотивації та формування компетентностей учнів у НУШ. Методи та прийоми забезпечення дисципліни під час уроків фізичної культури в рамках НУШ». Зустріч розпочав керівник спільноти, вчитель Ужгородського ліцею «Імідж» Мельник Нікіта Миколайович, який привітав учасників і детально ознайомив із програмою засідання. Далі захід продовжив консультант «Центру професійного розвитку педагогічних працівників» Руслан Плекан, який підкреслив актуальність запропонованої тематики і наголосив, що нова українська школа (НУШ) – це на сьогодні ключова освітня реформа, головна мета якої – створити школу, в якій учневі буде приємно навчатись, де прислухаються до його думки, вчать критично мислити і бути відповідальним громадянином. Реформу НУШ розраховано на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, проте зміни вже розпочались і стали невідворотними. Основні засади реформи шкільної освіти та орієнтовний графік впровадження реформи викладено в концепції НУШ, де є інформація про цінності реформи (як-от орієнтація на учня, педагогіка партнерства, справедливе фінансування тощо), основні компетенції та візії, якими має володіти випускник НУШ. Зрозуміло, що ця реформа безпосередньо стосується і сфери навчання фізичної культури в ЗЗСО. Одне з нововведень тут – модульна навчальна програма, її основне завдання – не здійснювати спортивну підготовку учнів, а розвивати їхні фізичні якості.
Далі слово отримала Іванна Миколаївна Дуб, вчитель фізичної культури Ужгородського ліцею № 4, яка детально розкрила питання впровадження компетентнісного підходу на уроках фізкультури і заняттях спортом. Ключова зміна тут для учнів – набуття ними певних компетентностей, що знадобляться випускникам української школи у їхньому професійному та приватному житті. Список компетентностей, яких уже набувають учні, закріплено законом «Про освіту»: вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність. Державні стандарти можуть розширювати цей список. Зокрема, вводити нові компетентності, які безпосередньо можуть виникати у школяра у результаті занять різними видами спорту і опануванні ним певного рівня фізичної культури. Ключова зміна або інакше особливість нової системи навчання – це академічна свобода, у закладу освіти й особисто вчителя є можливість обирати серед різного типу модулей, які орієнтовані на той чи інший вид спорту, зацікавленість учнів та матеріально-технічну базу навчального закладу. Планується, що варіативні модулі змінюватимуться кожну чверть або триместр. Водночас передбачено, що школи можуть закуповувати інвентар під кожен варіативний модуль, а не обходитися виключно тією матеріально-технічною базою, яка в них є зараз. Така реформа отримала назву «Нова фізична культура» і має стати невід’ємною складовою нової української школи. Зокрема, ця програма має допомогти вчителям при впровадженні нових популярних видів спорту в шкільну програму – гандболу, кросфіту, бігу, степ-аеробіки, регбі та ін.
Продовжуючи тематику засідання, доповідач Іванна Дуб представила для ознайомлення методи та прийоми забезпечення дисципліни під час уроків фізичної культури, якими вона послуговується в рамках НУШ. Це було зроблено на прикладі типового уроку фізкультури для однієї паралелі (одного класу). Основною метою уроку є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя. Уроки фізичної культури забезпечують фізкультурну освіченість, загальну фізичну підготовленість до будь-якої активної діяльності. Вони відіграють суттєву роль у створенні передумов для організації та успішного розгортання спортивної підготовки учнів. Під час уроків діти знайомляться з типовими видами спортивних вправ, оволодівають основами техніки, досягають вищого рівня розвитку рухових якостей, набувають початкового уявлення про види спорту. За вирішенням освітніх завдань уроки поділяються на типи: вступні уроки, уроки вивчення техніки фізичних вправ, уроки повторення і закріплення техніки, навчальні, тренувальні, контрольні, змішані – у яких у різних співвідношеннях вирішується декілька задач. При проведенні занять із фізичної культури слід дотримуватись «Правил безпеки життєдіяльності під час проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах» (Наказ МОН України) та вимог «Типового положення про навчання з питань охорони праці» в загальноосвітніх навчальних закладах. Відповідно до цих правил та вимог із учнями обов’язково потрібно проводити відповідні інструктажі із техніки безпеки життєдіяльності на заняттях із фізичної культури, про проведення яких робляться записи у відповідних журналах.
Наступним пунктом у програмі засідання став виступ Лошака Руслана Васильовича, вчителя фізичної культури Ужгородського ліцею ім. В.С. Гренджі-Донського, судді європейської категорії, на тему правил гри у гандбол. Зокрема, доповідач ознайомив усіх присутніх із новою програмою «Міні-гандбол», яку цього року запроваджує Федерація гандболу України разом з Міністерством освіти і науки. Доповідь викликала великий інтерес, зокрема, учасники зібрання детально обговорили правила гри у міні-гандбол, структуру команд-учасниць (зокрема, змішаних), організацію перших учнівських змагань, процедуру жеребкування тощо.
Наприкінці теоретичної частини засідання керівник спільноти Нікіта Мельник запросив усіх присутніх у спортивний зал для проведення практичного заняття, пов’язаного із впровадженням нового варіативного модуля Регбі-5. Цю частину засідання провів Васько Сергій Георгійович, дитячий тренер регбійного клубу «Закарпатські шаркані». Доповідач детально ознайомив присутніх із правилами гри у регбі, особливостями гри Регбі-5 та показав ряд тренувальних вправ. Далі учасники були поділені на дві команди «сині»-«жовті» і провели тренувальну гру в Регбі-5. Гра у виконанні вчителів виявилась азартною і видовищною; слід відмітити високу швидкість гравців, що у свою чергу говорить про гарну фізичну підготовку вчителів. На завершення керівник професійної спільноти вчителів фізичної культури Нікіта Мельник подякував представникам Ужгородського ліцею № 4 за чудово організований захід, а усім учасникам – за гарний настрій та дуже активну роботу.