Home » Головна » Засідання професійної спільноти вчителів трудового навчання

Засідання професійної спільноти вчителів трудового навчання

30 жовтня 2024 р. Ужгородський ліцей «Інтелект» гостинно приймав засідання професійної спільноти вчителів трудового навчання на тему «Розвиток самостійності школярів на уроках трудового навчання та в позакласній роботі». Учасників заходу з вітальним словом зустріла директор ліцею Макара Наталія Анатоліївна, яка ознайомила слухачів із сучасним станом викладання трудового навчання в Україні загалом і в ліцеї «Інтелект» зокрема. Мета цієї дисципліни  зараз – шляхом впровадження активних методів стимулювати у школярів творче мислення, ініціативність і відповідальність. Це у свою чергу включає формування навичок планування, виконання завдань, оцінювання власної роботи та співпраці в групі, що у подальшому сприяє підготовці учнів до самостійного життя та професійної діяльності.

Далі засідання продовжив консультант «Центру професійного розвитку педагогічних працівників» Руслан Плекан, який також наголосив на важливості та актуальності запропонованої теми для становлення школярів як творчих особистостей, здатних розв’язувати у майбутньому складні професійні завдання і вирішувати непрості життєві ситуації. Завдання школи XXI ст. – навчити розвивати самостійність у школярів, здатність приймати рішення і нести за них відповідальність. Саме трудове навчання у школі допомагає сформувати і виховати з учня самостійну і творчу особистість.

Засідання професійної спільноти продовжили Мар’яна Надиршина та Ярослав Шпонтак, вчителі трудового навчання ліцею «Інтелект». Розвиваючи представлену тему, доповідач Мар’яна Надиршина окреслила поняття самостійної пізнавальної діяльності як форми психічної активності суб’єкта, направленої на пізнання та перетворення світу і самої людини. Основне завдання вчителя тут – навчити дитину творчо працювати. Саме творчість у поєднанні з працею дають бажані результати. Учитель же повинен допомогти учневі знайти себе у житті, пробудити і розвинути в собі те творче начало, яке є в кожній людині і закладене самою природою. Рекомендації для ефективного розвитку творчих здібностей учнів можуть бути наступними: не повчати відкрито, не критикувати суворо, стимулювати і підтримувати ініціативу учня, помічати навіть незначні досягнення.

Далі доповідач зупинилася на незамінному засобі впливу на розвиток особистості школяра – продуманій і цілеспрямованій роботі у позанавчальний час, таку роботу називають позакласною та позашкільною. Позакласна робота – це освітня і виховна робота, спрямована на задоволення інтересів та запитів учнів, організована в позаурочний час. Організація позакласної роботи з трудового навчання дає можливість: залучати учнів до праці, включати їх в різноманітні практичні справи; формувати в учнів розуміння ролі праці в житті людини і суспільства; виховувати творчу особистість, активну життєву позицію і цивілізованого господаря; розвивати потреби у творчій праці, діловитості, підприємливості; формувати дисциплінованість, організованість, вміння включатися у виробничі відносини; розширювати свій кругозір, набувати загальну трудову культуру; знайомити учнів із різноманітними професіями і надавати їм допомогу у професійному самовизначенні.

Основними формами позакласної роботи в Ужгородському ліцеї “Інтелект” є: екскурсії, гурткові та факультативні заняття, ігри, турніри, конкурси, вікторини, олімпіади, виставки, свята, тематичні вечори. Серед учнів дуже популярними є творчі проєкти, зокрема, такі як виготовлення своїми руками ляльок-мотанок, дерев, браслетів та інших виробів із бісеру. Вихованці ліцею часто беруть участь у творчих конкурсах і стають призерами таких заходів. Так нещодавно учні з батьками взяли участь в обласному проєкті “Творча родина”. На завершення свого виступу Мар’яна Надиршина привела як основний висновок своє життєве кредо: “Праця, оптимізм, постійне самовдосконалення – запорука життєвого успіху”.

Наприкінці Мар’яна Надиршина та Ярослав Шпонтак запропонували учасникам засідання самим побувати у ролі школярів і взяти участь у виготовленні дерев із бісеру, на що присутні із задоволенням погодились і активно попрацювали своїми руками. Ця творча частина викликала найбільший інтерес та жваву дискусію серед учасників зібрання. Завершив роботу засідання керівник спільноти вчителів трудового навчання П’ятківський Ігор Якович, який подякував організаторам з Ужгородського ліцею «Інтелект» за гостинний прийом, а усім учасникам зібрання – за гарний настрій та плідну роботу.