Організація ефективного інклюзивного навчання є актуальною темою для українських закладів освіти. Загальноосвітні навчальні заклади, в яких впроваджується інклюзивний підхід керуються метою надати індивідуально орієнтовану підтримку, що включає у себе і педагогічну, і психологічну, і соціальну допомоги усім учасникам освітнього процесу, що її потребують. Даний підхід до організації освітнього процесу реалізується понад 10 років в Україні, проте суттєва кількість навчальних закладів та їх кадровий склад є не достатньо поінформованими для того щоб ефективно та легко його реалізовувати відповідно до принципів інклюзивної освіти.
Враховуючи виклики сьогодення питання інклюзивності освітнього процесу та ефективності постає дедалі гостріше. Для того щоб навчання дітей з особливими освітніми потребами було результативним перш за все необхідно розуміти, що ідея інклюзивної освіти це не просто включення у навчальний процес. Згідно цієї ідеї повинна відбуватися перебудова і підлаштування умов відповідно до потреб та можливостей особистостей з ООП.
Для учнів з ООП навчання у школі має наступні ціллі:
- Формування компетентностей.
- Соціалізація.
Кожна з цих цілей визначається персонально для конкретної дитини, у чому й проявляється принцип індивідуального підходу до навчання.
Якісно складена індивідуальна програма розвитку (ІПР) є безумовно однією з основних умов успішного навчання дітей з ООП. Такі компоненти ІПР як індивідуальний навчальний план, необхідні адаптації та модифікації та перелік корекційно-розвивальних послуг надає можливість у повній мірі організувати освітній процес.