Всі дії людини мають певну мотивацію. Мотивація може бути внутрішнім прагненням людини займатись чимось, тоді йдеться про мету, мотиви, потреби, наміри, бажання, інтереси, чи бути спричинена зовнішніми причинами, умовами і обставинами її діяльності, тобто стимулами. Винагорода та покарання, а також конкуренція мають короткотермінові результати. При цьому винагорода, чи заохочення, як стимул можуть зіпсувати мотивацію. Можливість спиратися на внутрішню мотивацію нівелюється зовнішньою мотивацією. Похвала й суспільне схвалення підвищують внутрішню привабливість діяльності.
Питання мотивації діяльності постає тоді, коли необхідно пояснити причини вчинків людини, чи спонукати її до певних дій. Особливої ваги мотивація набуває в освітньому просторі, педагоги постійно цікавляться цим питанням і щоразу удосконалюють підходи, використовують різні технології в навчальному процесі. 17.09.2024 року педагоги міста разом з психологом ЦПРПП Ганною Ребрей на вебінарі «Секрети мотивації» мали нагоду подосліджувати разом тему мотивації та розібратися, в чому ж полягають таємні компоненти такого бажаного в навчанні явища.
У науковій літературі мотивація найчастіше описується як сукупність причин психологічного характеру, що пояснюють поведінку людини, спрямованість і активність цієї поведінки, чи як спонукання до дій, процес організації діяльності з метою досягнення мети. Отож мотивація складається з цілого комплексу внутрішніх мотивів, зовнішніх стимулів, власних переконань, емоцій та певних дій. Розмірковуючи над мотивацією учнів, варто подумати, як вплинути на всі ці компоненти і створити систему умов, що впливатимуть на учня та спрямують його дії у необхідному напрямку, тобто на досягнення мети – успіху у навчанні.
Навчання може включати як зовнішні, так і внутрішні мотиви: коли дитині подобається навчатися, а також коли вона планує отримати хороші результати.
Звісно, мотивація потребує підкріплення, але водночас може призвести до дисципліни, продуктивності та досягнення мети і впевненості в собі. Саме підкріпленню мотивації — схваленням педагогом, конструктивними критичними зауваженнями, щирою зацікавленістю учнем – приділена особлива увага на вебінарі. Присутні педагоги змогли попрактикувати і на власному досвіді відчути, який вплив на людину мають позитивне налаштування та усвідомленість своїх сил.