Наприкінці серпня по всій Україні проводяться традиційні серпневі конференції освітян, які дають старт новому навчальному року. Традиційні серпневі зустрічі професійної спільноти вчителів початкових класів та вихователів ГПД цьогоріч відбулися на базі Ужгородського ліцею «Лідер» та Ужгородського мистецького ліцею “Перспектива” 27-28 серпня 2024 року. Педагоги зустрілися, щоб обговорити стратегії і реалії сучасної освіти напередодні навчального року 2024-25. На початку зустрічі було висловлено вдячність педагогічній спільноті міста за самовіддану працю у найважчий для нашої країни час. Доповідаючи на педагогічній зустрічі, спікерка заходу, консультант КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Ужгородської міської ради Ольга Юрик запропонувала освітянам навести освітній фокус на найважливіші питання освітнього процесу, окреслити пріоритетні вектори роботи та визначити індикатори, що стануть показником реалізації якісної освіти в початковій ланці міста, адже триває реформування освіти, впровадження Нової української школи не тільки в початковій, але й середній ланках освіти. Виступаючи перед колегами консультант детально зупинилася на викликах та перспективах в освітній галузі загалом та початковій освіті зокрема.
Водночас було наголошено на забезпеченні якості здійснення освітнього процесу, оскільки поряд з викликами часу пріоритетною місією залишається якісна освіта учнів, знання та компетенції, які вони здобувають під час освітнього процесу, щоб застосовати їх у подальшому житті. Наше спільне завдання – створити атмосферу довіри й взаємоповаги, забезпечити дітям рівний доступ до якісної освіти навіть у складних умовах воєнного стану в країні. Про це йшлося на всеукраїнській Серпневій конференції, де обговорювалися можливості реалізації комплексної державної політики “Школа офлайн”, метою якої є максимальне відновлення очного навчання у тих регіонах, де безпекова ситуація це дозволяє та продовження роботи щодо облаштування належних укриттів в закладах освіти, тимчасовою альтернативою яким може стати облаштування наземних укриттів – захищених просторів. Відповідно освітній процес має організовуватися у безпечному освітньому середовищі та здійснюватися із урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного й інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб. Надана закладам освіти автономія дозволяє гнучко реагувати на виклики сьогодення та визначати як формати, так і тривалість навчання впродовж навчального року.
На порядку денному в наступному навчальному році залишається системна робота з надолуження освітніх втрат школярів, їх мінімізація.
У ході зустрічі обговорювалося питання цифрової трансформації освіти та використання в освітньому процесі інструментів штучного інтелекту. Зокрема, розвиток цифрової інфраструктури зумовлює необхідність створення та використання якісного цифрового контенту, вдосконалення цифрових компетентностей освітян, переведення в цифровий формат освітніх послуг. Ці питання також обговорювалися в рамках проведення дискусійних панелей під час всеукраїнської Серпневої конференції, було представлено новий цифровий продукт для учасників освітнього процесу – застосунок «Мрія». Питання інтеграції в освітній процес штучного інтелекту вже кілька років поспіль є актуальним, хоч незважаючи на потенціал, викликає в освітян питання щодо наслідків його впливу, а також врахування переваг і недоліків його впровадження.
Одним із важливих освітніх векторів є психоемоційне здоров’я учасників освітнього процесу та їх психологічна стійкість. В цьому випадку актуалізується щоденна робота з розвитку емоційного інтелекту учасників освітнього процесу, застосування технік самовідновлення та саморегуляції, вдосконалення вмінь надавати психоемоційну підтримку. Доречним елементом наскрізного інтегрування цього питання можуть стати запропоновані МОН «Уроки щастя», що мають на меті побудувати розуміння ментального здоров’я та способів піклування про нього.
Аналізуючи кожен напрямок роботи педагогів початкової ланки на наступний навчальний рік, окреслений МОН, Ольга Юрик пропонувала вчителям можливості самовдосконалення та поглиблення знань з того чи іншого актуального питання для вдосконалення фахової майстерності та професійного розвитку, зокрема знайомила з можливостями, які надає ЦП РПП Ужгорода, як в онлайн режимі, так і в очному форматі.
Керівник професійної спільноти вчителів початкових класів Світлана Дутко, виступаючи під час серпневої зустрічі надала учасникам практичні рекомендації щодо реалізації актуальних у 2024-2025 навчальному році питань та запропонувала педагогам спільноти ідеї для проведення традиційного першого уроку.