Термін «освітнє середовище» відразу викликає асоціації з облаштуванням приміщень, спортивного майданчика та території навколо освітнього закладу в цілому. Ми першочергово починаємо думати про меблі, дидактичний матеріал, іграшки. Проте визначення «освітнього середовища» є дещо глибшим. Висвітленню значення цього поняття і був присвячений семінар-практикум «Інклюзивне освітнє середовище в закладі освіти», який відбувся 8 листопада 2023 року в рамках програми підвищення професійної майстерності «Організація інклюзивного навчання».
Багато дослідників називають освітнє середовище «третім учителем», який разом із батьками і педагогами здійснює суттєвий вплив на розвиток і навчання дитини. Напевно, розуміючи це, до заходу долучилося понад 85 педагогів з різних професійних спільнот міста.
Соціальне середовище є не менш важливим за фізичне середовище. Це і про якість взаємодії між вихователем (вчителем) і дітьми, батьками, взаємодії між самими дітьми, і про те, наскільки освітнє середовище сприяє формуванню відповідних цінностей, почуттю відповідальності, поваги до багатоманітності, заохочує до дослідницької та навчальної діяльності.
Варто зауважити, що освітнє середовище для кожної вікової групи має свої особливості і дещо відрізняється між собою. Наприклад, дошкільнятам для розвитку самостійності необхідно, щоб осередки діяльності чітко розмежовувалися та наповнення їх було зрозумілим для дитини, та в легкому доступі. Дітям цього віку потрібно забезпечити можливість не складного вибору.
У початковій та середній школі освітнє середовище передусім має бути безпечним місцем, де діти відчуватимуть себе захищеними. Та все ж його важко організувати в школі таким чином, щоб воно було легко контрольованим. Окрім цього, воно має відображати концепцію Нової української школи та освітню програму. Середовище школи – це місце зустрічі та взаємодії не лише учнів та вчителів, а і батьків, мешканців району, гостей школи, де відбуваються не лише уроки, цікаві зустрічі, свята та концерти, а й лекції, семінари, тренінги тощо, діють відкриті лабораторії та майстерні в різних галузях науки, мистецтва і технологій.
Спікерка зустрічі Баран Н. Ю. наприкінці зауважила, що в минулому не було достатньо можливостей організовувати освітнє середовище під потреби дитини, проте сьогодні такі можливості є і їх варто використовувати.