30 березня 2023 року на платформі Zoom консультантом Центру професійного розвитку педагогічних працівників Ужгородської міської ради Ольгою Юрик проведено тренінг в рамках програми підвищення професійної майстерності педагогічних працівників «Критичне мислення – основне наскрізне вміння у НУШ». Було розглянуто тему модуля 3: «Техніки та прийоми розвитку критичного мислення як основного наскрізного завдання навчально-виховного процесу». У методичному заході взяли участь 55 педагогів – учасників програми.
Захід проходив у форматі тренінгу, де передбачалися різні активності для педагогів, відбувалася цікава комунікація, обмін досвідом між колегами. Присутні, за допомогою інструменту онлайн-взаємодії, зокрема, платформи Mentimeter, вибудовували рейтинг найбільш популярних методів та технік розвивку критичного мислення учнів, а через активний діалог у чаті конференції аналізували їх плюси та мінуси. Ефективними були і групові взаємодії, організовані під час тренінгу, де педагоги мали можливість на конкретних прикладах уроків презентувати, як вони працюють з тією чи іншою технікою чи методом.
На початку заходу спікерка нагадала учасникам окремі питання з попередніх модулів, зокрема, поняття «критичне мислення» в сучасній педагогіці та аргументи щодо необхідності розвивати власне критичне мислення та критичне мислення учнів, учасники програми повторили структуру уроку розвитку критичного мислення, що традиційно складається з трьох основних частин: вступної, основної та підсумкової, які ще називають виклик, осмислення та рефлексія. Під час тренінгу присутні розглянули детальніше окремі методи та техніки групуючи та порівнюючи їх. Так було наголошено на особливостях технології проведення брейнстормінгу як техніки для генерації нових ідей, розглянуто чотири стадії проведення брейнстормінгу та правила ефективного мозкового штурму. Також спікерка приділила значну увагу графічним організаторам, які використовуються для розвитку критичного мислення. Графічні організатори — це все, що допомагає організувати інформацію на папері або моніторі. Це таблиці, схеми, графіки, діаграми та їх різновиди. Візуальні або графічні організатори — це графічне представлення різноманітних розумових процесів. Завдяки ним прихований процес мислення стає наочним, набуває візуального втілення, адже дозволяє розгорнути розумові процеси на площині.
Крім того педагогам було запропоновано до перегляду та обговорення короткі відеоролики експерта ГО «Освіторія», зокрема із питань критичного мислення, тренерки НУШ, авторки підручників та посібника з розвитку критичного мислення, методистки Новопечерської школи Інни Большакової, в яких вона детально пояснює особливості роботи з техніками розвитку критичного мислення сторітеліг та РАФТ.
Після цього учасники, працюючи у групах, самостійно розробили фрагмент уроку з розвитку критичного мислення із використанням запропонованих методів та презентували результати групових взаємодій.
Консультант Центру професійного розвитку педагогічних працівників Ужгородської міської ради Ольга Юрик також доповнила думки та ідеї колег, запропонувала учасникам тренінгу ресурси та джерела, де вони зможуть почерпнути ще більше цікавої та корисної інформації про особливості використання різних технік та методів розвитку критичного мислення та запропонувала їм можливості підвищення фахового рівня з питанння «Інформаційна гігієна» на платформі «Prometheus».
Тренінг завершився обміном враженнями від отриманої інформації та заповненням анкети зворотного зв’язку.